The perfect storm - del 1

The perfect storm - del 1

Sykkelbransjen blomstrer og den har opplevd en historisk opptur under pandemien. Likevel er det ikke bare dans på roser. Som mange andre bransjer opplever også sykkelbransjen leveringsutfordringer som følge av covid-19.

 

«Som headingen på mailen indikerer, så er vi allerede nå nødt til å be om forhåndsordre for levering vår 2024.»

Slik begynte en e-post vi fikk i innboksen vår i dag. Vår 2024?!?! Det er over to år til! For en nyoppstartet bedrift er to år leeenge. Hvis vi tenker to år tilbake i tid, så var ikke Tråkk påtenkt ennå. For ett år siden holdt vi på med frenetisk oppussing av lokalene for å rekke åpningsdatoen 1. mars. Og nå skal vi begynne å planlegge for sesongen 2024…

Vi ble ferdig med oppussingen i tide til åpningen. Det aller siste vi gjorde var å henge opp sykkeldeler på veggene i butikken. Det så litt ut som brødhyllene da Norge stengte ned i mars 2020 og vi måtte være kreativ for å få det til å se ut som vi hadde mer deler enn vi egentlig hadde. Den gang da (for litt over ett år siden) var du ute i god tid hvis du la inn delebestilling før desember året før. Vi hadde lagt inn vår bestilling i begynnelsen av desember, så om ikke i god tid så i tide. Likevel fikk vi ikke alle varene til åpningen som forventet. Vi begynte å ane leveringsutfordringene som sto foran oss. Men at det skulle bli så ille som det er nå, det hadde vi ikke forutsett.

Men hva er det egentlig som har hendt? Hvorfor har sykkelbransjen havnet her?

VISSTE DU AT 2 milliarder sykler er i bruk i verden i dag, altså én sykkel pr fjerde innbygger. Om 50 år ventes det at antall sykler vil være på 5 milliarder.

 

DISTRIBUSJONSKJEDE MED BRUKKET RYGG

Sykkelbransjen har i flere år produsert etter just in time prinsippet og vært preget av over supplering. Noen store hendelser i 2020 og 2021 skulle endre drastisk på dette. Kombinasjonen av at Covid-19 kom og tok oss alle med storm (og ikke i positiv forstand), Brexit, en enorm brann i en av Shimano’s fabrikker, Evergreens gigantiske lasteskip med nær 20.000 containere ombord (71 av dem skulle til Norge) som gikk på grunn i Suez-kanalen, en verdensomfattende mangel på råvarer og en enestående etterspørsel, skapte den perfekte stormen som brakk ryggen på distribusjonskjeden i sykkelbransjen.

It would be totally uncommercial to hold stock or have the production capacity for the off chance of a once in a hundred year global event where bike shops were seen as essential retail and when one of the two forms of allowed exercise as dictated by governments of the world was cycling! Cycling Industry News

Anbefalinger om å unngå kollektiv transport, avlyste ferieturer utenlands samt nedstenginger av treningssentre verden over, fikk mange til å børste støv av sin gamle sykkel eller ta steget å kjøpe seg ny sykkel. Storbyer som Milano, London og Paris begynte å tilrettelegge for økt sykkeltrafikk. Og økt sykkeltrafikk ble det. Tall fra USA viste at 1 av 10 voksne rapporterte at de i løpet av pandemien hadde syklet for første gang på ett år (eller lenger).

Les videre om utfordringene som kom på løpende bånd i del 2.

20.01.2022 16:17